Határtalanul

2017. június 25., 18:15

Irodalmi, történelmi, turisztikai barangolások a Felvidéken

A Seregélyesi Baptista Általános Iskola 7 osztályosai immár 5. éve sikeresen pályáztak az Emberi Erőforrások Minisztérium által meghirdetett  Határtalanul programra.  Az idei tanévben 710 000Ft támogatást nyertünk)

Tanár, diák, szülő bevonásával izgatottan készültünk a program megvalósítására. Három előkészítő órát terveztünk és tartottunk meg, melyeken sorra vettük a Felvidék földrajzi, irodalmi, történelmi, zenei, építészeti, turisztikai jellegzetességeit, nevezetességeit, kiemelkedő alakjait. Faliújságjainkat megtöltötték útiterveink, várható programjaink. A gyerekek több mint 15 témában készültek kiselőadással, verssel, énekkel, melyeket az adott helyszíneken adtak elő. Fakultatív óra keretében volt szerencsénk meghallgatni Mécs László és Kollár Lajos hegymászók rendhagyó földrajzóráját, mely a Magas-Tátráról szólt.

Az előkészületek után, június 1-jén végre elindultunk.

Irodalmi barangolásunkat főképp Jókai-Komarno, Balassi-Zólyom,Petőfi- Selmecbánya és  Mikszáth Kálmán valaha megtett útjain  végeztük.

Történelmi emlékhelyek közül a betléri Andrássy kastélyt, a szepesváraljai várat, a zólyomi várat, Lőcse főterét, Városházát és Rozsnyó főterét kerestük fel. A Felvidék különböző vallású templomaiba betekintvén ízelítőt kaphattunk a vallási és építészeti sokszínűségből. Utunk során láthattuk többek között Garamszeg híres fatemplomát, a késmárki fatemplomot és az Új Evangélikus templomot,a garamszentbenedeki bencés kolostort és Komarnoban a monumentális Szent András templomot.

Sokunknak első élménye volt a magas hegyekkel való találkozás a tátrai túra alkalmával. Kitartóak, ügyesek és bátrak voltak diákjaink. Örök élményt jelentett a kötélpályán való utazás és a „nyári hógolyózás” számukra. A Tarpataki-vízesés előtt lenyűgözve álltunk s üres kulacsainkat kristálytiszta  forrásvízzel töltöttük meg.

 A kötetlen formában együtt töltött idő elmélyítette a tanár-diák kapcsolatokat. Jó alkalom volt ez az egymással való beszélgetésre, magyar identitásuk megerősítésére. A trianoni hagyatékkal való szembesülés rádöbbentette tanulóinkat a külhoni magyarok  történelmi helyzetére .

Reméljük, lelkes útibeszámolóinkkal és az útról készült fényképekkel inspiráltuk a leendő hetedikeseket a további pályázatok megírására.

Határtalanul